کد مطلب:210916 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

شخصیت علمی امام محمد باقر
حضرت امام محمد باقر علیه السلام دارای مكارم اخلاق و محاسن صفات و قدرت علم و شكافنده دانش و حل كننده مشكلات و معضلات بینش و منبع سعادات بود.



سپهر عز و جلالت محمد باقر

كه بود نور امامت ز طلعتش ظاهر



به اسم و رسم موافق به احمد مرسل

به اصل و نسل معادل به طیب و طاهر



به جود و علم بسان حسن عدیم المثل

به فضل و علم چو حیدر به عهد خود قادر





[ صفحه 467]





غبار مقدم او كحل دیده خورشید

فروغ عارض او رشك زهره زاهر



رسانده است به برهان نیاز از اعزاز

سلام مصطفوی را به حضرتش جابر



میمون قداح روایت می كند كه حضرت صادق علیه السلام فرمود پدرم فرمود یك روز جابر بن عبدالله انصاری نزد من آمد در حالی كه چشمش نابینا بود به او سلام كرد جواب داد پرسید كیستی؟ گفتم ممد بن علی بن الحسین گفت نزدیك من آی پیشتر رفتم خواست پای مرا ببوسد من دور شدم گفت پیامی دارم جدت حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود من سلام او را به تو برسانم جواب داد و علی رسول الله السلام.



گفتی كه خسرو از منت این چه دولت است

یا رب منم كه می گذرم بر زبان تو



قال رسول الله (ص) یوشك ان تبقی حتی تلقی ولدا من الحسین یقال له محمد یبقر علم الدین بقرا فاذا التقیته فاقرأ منی السلام

امام محمد باقر از موقعیت زمان و از فرصت مناسب عصر استفاده كرد. و جوانانی را كه لوح خاطرشان آماده فراگرفتن دانش بود دعوت كرد و شروع به تدریس و تربیت و تعلیم فرمود عده آنها به هزار نفر رسید كه در مكتب باقرالعلوم به كسب علم و دانش رشد عقلی یافتند و استعدادهای لایق پرورش یافت و ابناء نوع را جذب نمود دامنه علم و كمال گسترش داده شد.

امام محمد باقر یك زمینه بسیار روشن و همواری برای توسعه مدرسه اهل بیت و مكتب اسلام آماده و مهیا فرمود تا افكار جوانان جلب و مستعدان مبتدی را به روش كمال فضیلت تربیت نمود و آمادگی آنها را روزافزون فرمود. [1] .


[1] الامام الصادق علامه مظفر ص 39.